Category: By Mohd Nurishaq Mohd Fauzi
Almau`izotul Hasanah~
(nasihat pengajaran yang baik)

Kawan2, let us roll back roda masa, menyingkap suatu peristiwa pada zaman rasulullah bersama sahabat2 baginda~ kita renungi kisah yang berlaku kepada saidina Ali bin abi tolib.

Ali bin abi tolib merupakan suami tersayang kepada isterinya, Fatimah az-zahroh, iaitu anak kesayangan dan buah hati Rasulullah saw. Suatu pagi Ali bangun dari tidur bersama isterinya, Fatimah, kemudian mereka mencari sesuatu untuk dimakan.

Namun, xjumpa pun sesuatu untuk dimakan even sebijik beras. Then, Ali pun memakai jubah berlapis bulu binatang kerana kota madinah waktu itu sangat sejuk! Lalu keluar mencari makanan ke sekeliling kota madinah. Tiba-tiba, dia teringat kepada seorang Yahudi yang mempunyai kebun dan segera menuju kepadanya. Melihat kedatangan Ali, orang Yahudi itu pun menyapa:"Wahai orang badwi, kemarilah, (bantu kami) mengambil air. Aku akan mengupahmu untuk setiap timba dengan satu biji kurma."

Ali pun membantunya sehingga kedua-dua tangannya bengkak dan badannya letih. Kemudian Ali pulang membawa kurma tersebut. Di dalam perjalanan pulang, ia bertemu Rasulullah saw, dan ia pun memberi sebahagian kurma itu kepada Rasulullah saw Sisanya ia makan bersama Fatimah untuk hari itu.

**************************************************************************

Kawan2, seperti itula kehidupan mereka, tetapi mereka merasakan bahawa rumah meraka penuh dengan kebahagiaan, ketenangan, cahaya dan keriangan=) Banyak pengajaran yang dapat kita ambil sama ada tersurat, mahupun tersirat. Fikir2kanlah~

Wallahu ta`ala a`lam~
 

1 comment so far.

  1. Catastrophic June 7, 2009 at 11:59 AM
    hello..! friends? addme yes?

Something to say?