Merungkai Tirai Hikmah

Category: , , By Mohd Nurishaq Mohd Fauzi
Khamis 20 Mei 2010.

Assalamu'alaikum wbt..alhamdulillah, baru sebentar tadi pulang dari tanjung puteri.

Isnin lepas haji ishak, mantan ydp abim segamat ada memaklumkan..katanya ada seorang ustaz dari Surabaya, pak romli namanya, akan singgah di segamat..menjalin kembali ukhuwah yg sekian lama terbina antara mereka berdua. Pak romli merupakan seorang ustaz yang memiliki pasentran di surabaya. Baliau menjadi pengetua dan pernah melanjutkn pengajian dgn syeikh2 di 'iroq.. Misinya datang ke malaysia ini kerana dijemput menghadiri ijtima' ulama' di kuala lumpur baru2 ni. Beliau juga dijemput khas ke radio ikim untuk liputan agama secara langsung. Jadi, Haji ishak berbesar hati untuk menghantarkan pak romli ke tanjung puteri dan mengajak saya untuk temankan sekali..

Semalam, semasa berjalan di bandar, tetiba sahaja teringatkn Haji ishak dan Ust Romli.. secara tidak diduga, kami bertiga terserempak di tepi jalan.. Allah swt, panjang umur mereka..:) Agak muda juga orangnya pak romli.. sekitar 40-an.. Rambut yang lurus, tersusun rapi dan penampilan yang kemas berkopiah putih.. sedikit berisi, berkaca mata dan muka sawo matang cerah..tampak mesra dan mudah tersenyum..

Hari ini kami bertolak dari segamat ke tanjung puteri. :) Banyak perkara yang kami bualkan secara tidak langsung. Alhamdulillah, saya dapat manfaatkan peluang ini untuk mengajukan persoalan2 yang dirasakan penting.. Haji ishak mula mengantuk.. agaknya siapa yg akan memandu? :) Pak romli yang jadi driver..hehe

"Ishaq, ada seorang sahabat pernah bertanya kepada rasulullah saw mengenai kiamat..berapa lamakah lagi akan tibanya kiamat..nabi tanpa bersuara mengangkat sebelah tangan, sambil menggenggam jarinya kecuali jari telunjuk dan jari hantu..begitu dekatnya antara dua jari ini.." Jelas pak romli sambil buat peace..

"Ishaq, anta perlu sentiasa beringat.. Jangan jadi seperti lilin.. Menerangi sekeliling akan tetapi diri sendiri habis cair.. Jangan jadi seperti jarum.. Menjahit membuat pakaian akan tetapi diri sendiri tidak berpakaian" Ujar pak romli dengan susunan kata yang begitu lembut..

Dan banyak lagi...

Sesampai di pelabuhan feri, kami sempat minum bersama sebentar menanti 'boarding time'. Dalam kami rancak berbual (ngobrol-ngobrol), tidak kami sangka bahawa pak romli juga bisa merawat penyakit sihir. Beliau juga merupakan pengamal ilmu perubatan islam yg berjaya. Beliau mengamalkan ilmu rawatan RuQyah... Saya sangat2 tertarik dan berminat untuk mengamalkan ilmu perubatan RuQyah ini sejak dari tingkatan 2 lagi.. insha allah ada rezeki nanti..:) Pak romli lalu meminta nombor phone saya, andai kata beliau datang lagi ke malaysia pastinya beliau akan menghubungi saya ujarnya..insha allah..

Seusai pak romli berlepas, saya dan Haji ishak pun bergerak pulang ke segamat.. Sungguh terkesan dalam jiwa pemuda saya ini kerana berpeluang mengutip beberapa 'ibroh yang sangat2 bermakna.. (maaf kerana tidak dpt berkongsi lebih lanjut :) ..lebih2 lagi semasa membaca ma'thurot dan doa Robithoh berdua sepanjang perjalanan pulang ke segamat..mendayu2.. Saya (21thun) dan Haji ishak (51 thun).. Exco abim yg muda bersama mantan ydp abim.. berbincang.. bertukar2 pendapat.. teori.. rahsia kejayaan dlm bisnes.. dakwah.. aplikasi tarbiyah.. berkongsi ilmu dan pengetahuan.. dalam suasana yang harmoni.. selama 2 jam 30 minit dlm kereta spanjang perjalanan..:) I've got something valuable which is..

Insha allah, esok selepas solat jumaat saya akan ke mersing pula untuk induksi kpij. Bas cepat express, tiket pukul 2 petang.. solat jumaat selesai paling awal pun pukul 2 petang.. stesen bas dengan masjid memang jauh jaraknya.. erk..macam mana ye?..

ishaQ
20/05/2010
Segamat johor
 

0 comments so far.

Something to say?